lauantai 10. maaliskuuta 2012

Mestaritonttu-muistelot


Mestaritontun seikkailut -muistelukilpailun arvonta on nyt suoritettu! Kiitos kaikille osallistujille ihanista, herkistävistä muistoista. Olisimme halunneet palkita teidät kaikki!

Tällä kertaa arpaonni suosi nimimerkkejä Elina Partanen, Raili-Inkeri, Sirpa ja JJ. Onnea voittajille! Ilman vapaalippupalkintoa jääneet voivat ostaa oman lippunsa täältä.

Tässä otoksia aivan upeista meille lähetetyistä teksteistä:


Mestaritontun seikkailut on minulle tärkeä saturomaani, jo ala-asteiältä lähtien. Juuri lukemaan oppimisen kynnyksellä opettajamme tapasi lukea meille pätkiä Mestaritontun matkoista, ja myöhemmin kuuntelin itse muita Somersalon tarinoita kuuntelukaseteilta. Kävimme ala-asteella katsomassa teatteriesityksen Mestaritontusta, joten myös tämän vuoksi esityksenne kiinnostaa minua kovasti. Ensimmäisiä kokemuksia teatterista ja ensimmäisiä pitkiä mieleenjääneitä satuja, näitä ovat Mestaritonttu minulle tarjonneet!
     Mestaritonttu 4-ever

Mestaritontun seikkailut olivat tärkeä osa lapsuuttani. Muistan kuunnelleeni Mestaritontun seikkailuja radiosta. Viime jouluna sainkin tarinat cd:llä.
     Mari

Isoäitini luki Mestaritontun seikkailut c-kasetille. Seikkailuja seurattiin useaan kertaan ja iltaisin sängyssä tapeltiin isosiskon kanssa siitä, kenen vuoro on käydä kääntämässä kasettia mankassa. En muista minkä ikäisiä oltiin, ala-asteella kuitenkin. Teos on erityinen, koska se oli yksi isoäitini tallentamista kirjoista.
     JJ

Opin lukemaan 4-vuotiaana ja sen jälkeen olenkin lukenut tuhansia kirjoja. Yksi lasuuteni vaikuttavimpia kirjoja ihanine kuvineen oli Mestaritontun seikkailut. Sain kirjan lahjaksi ollessani 6- tai 7-vuotias. Luin sitä hartaasti useita kertoja, eläydyin siihen erittäin voimakkaasti ja muistan yhä ulkoa pieniä osia. Upposin kirjan myötä tonttujen, haltioiden ja noitien ihanaan maailmaan. Kirja on yhä paras lukemistani lastenkirjoista. Upeinta on se, että sain lukea kirjan myös lapsilleni ja ainakin yksi heistä tuntui myös siihen rakastuvan!
     Leijonaemo

Mestaritontun seikkailut on yksi tärkeimmistä lapsuuteni kirjoista, ehkä jopa tärkein. Olin noin viiden, kun tätini Eeva luki kirjaa minulle. Hän istui keinutuolissa ja minä kuuntelin hiirenhiljaa. Minuun tekivät erityisesti vaikutuksen kirjan maagiset luontokuvaukset - Suolammesta kohoavat usvaiset olennot, värit, tuoksut ja unenomainen tunnelma. Muistan vieläkin Onni Mansneruksen hienojen kuvien pienimmätkin yksityiskohdat: meren kuninkaan valtakunnan värit ja loiston sekä Mestaritontun piinallisen jännittävät hetket näkymättömyysviitan suojassa Kyöpelinvuorella.
     Elina Partanen


Minua kaksi vuotta vanhempi siskoni luki minulle Mestaritontun seikkailuja 80-luvulla. Olin tuolloin noin kymmenvuotias. Tarina oli mielestäni maaginen ja unenomaiset kuvat tukivat hyvin mielikuvaani. Muistan miten innoissani olin aina kun tuli kuva, niitä olisi silloin saanut olla enemmän. Kun sain lapsia, ostin kirjan heti myös meille. Makuuhuoneessani on taulu, jossa Mestaritonttu katsoo lähteeseen, saatu isosiskolta lahjaksi.
     Sirpa 

Olen syntynyt 1944. Ensimmäiset ikävuoteni olin mummon ja papan kasvattina. En omistanut yhtään satukirjaa eikä minulle luettu satuja, mutta Mestaritontun seikkailuja luettiin radiossa, ja se on jäänyt mieleen jännittävänä ja ihmeellisenä satuna. Varsinkin kertomus puuksi taiotusta prinssistä oli todella jännittävä. Olen lukenut kirjaa myös lapsenlapsilleni ja hekin kuuntelivat sitä hartaudella.
     Raili-Inkeri




Mestaritontun seikkailut,
Aili Somersalo 1948,
kuvitusta leikekirjasta,
om. Satu Mansnerus-Kurppa
(originaalit om. WSOY)

Onni Mansneruksen lyijykynäluonnos
Mestaritonttu-satuun, om. Satu Mansnerus-Kurppa

1 kommentti:

  1. Ihania muistoja! Etenkin tuo, missä isoäiti oli lukenut tarinoita c-kasetille... Kaunis ajatus kerätä näitä!

    VastaaPoista